Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

PODCASTY

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Polecane

Wykład wygłoszony przez prof. dr. hab. Bartosza Brożka z Wydziału Prawa i Administracji UJ. Tematyka wykładu nawiązuje do zbliżających się uroczystych obchodów Roku Kopernikańskiego oraz współorganizowanego przez Uniwersytet Jagielloński Światowego Kongresu Kopernikańskiego w 2023 roku.

Tematyka podcastu dotyczy mikroplastiku, zarówno w ujęciu geologicznym — antropocenu — jak i bieżących zagrożeń związanych z jego występowaniem w środowisku. Omówione zostały podstawy tego, w jaki sposób mikroplastik powstaje, krąży i akumuluje się w środowisku naturalnym. O tym opowiada inż. Kinga Jarosz, doktorantka Instytutu Nauk Geologicznych Wydziału Geografii i Geologii UJ.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Miasta zarządzane przez AI - fikcja czy rzeczywistość? [Wkręceni w naukę #13]

Miasta zarządzane przez AI - fikcja czy rzeczywistość? [Wkręceni w naukę #13]

Co potrzebne jest do zbudowania systemu transportowego miasta? Czy opłaca się oddać zarządzanie miastem w „ręce” sztucznej inteligencji? Co ma wspólnego teoria gier ze sterowaniem miastem? Jak taksówkarze z Waszyngtonu przechytrzyli sztuczną inteligencję? O tym, jak może wyglądać życie w miastach zarządzanych przez sztuczną inteligencję, rozmawiają dr hab. inż. Rafał Kucharski z Wydziału Matematyki i Informatyki UJ oraz doktorant Wydziału Matematyki i Informatyki UJ Witold Wydmański.

[2023]

Dr hab. inż. Rafał Kucharski pracuje na Wydziale Matematyki i Informatyki UJ od 2021 roku. Zatrudniony został w ramach Programu Strategicznego Inicjatywa Doskonałości w UJ. Kieruje grantem ERC Starting Grant dotyczącym sztucznej inteligencji w miastach (oraz grantami NCN Opus i Horyzont Europa) w Grupie Metod Uczenia Maszynowego, gdzie nadzoruje prace 10-osobowego zespołu badawczego rozwijającego metody modelowania, symulacji i optymalizacji miejskich układów transportowych. Przed powrotem do Polski pracował jako postdoc (2019-2021) w grancie ERC na Uniwersytecie Technicznym w Delft, gdzie modelował i symulował działanie tzw. platform mobilnościowych, tj. Uber. Wcześniej był zatrudniony na Politechnice Krakowskiej w zespole zajmującym się budową modeli transportowych wykorzystywanych m.in. w Krakowie i Warszawie. W trakcie doktoratu współpracował z Uniwersytetem La Sapienza w Rzymie, w którym opracował algorytmy zarządzania ruchem miejskim w sytuacjach kryzysowych.